گزارش بازديد از پژوهشگاه فناوريهاي نوين وابسته به مجتمع تحقيقاتي عصر انقلاب

دكتر نسرين معظميبا هماهنگي دفتر رياست محترم سازمان و گروه پژوهشي آموزش علوم، رياضي و فناوري و به دعوت سركار خانم دكتر نسرين معظمي، چهره ماندگار و رياست محترم پژوهشگاه فناوريهاي نوين، تعدادي از پژوهشگران موسسه پژوهشي و كارشناسان دفاتر برنامه‌ريزي و تاليف كتب درسي نظري و فني حرفه‌اي، به سرپرستي دكتر عابد بدريان، روز دوشنبه مورخ 5/6/86 در يك برنامه بازديد يك روزه از پژوهشگاه فناوريهاي نوين  واقع در شهريار شركت كرده و از بخش‌هاي مختلف آن بازديد به عمل آوردند.

در ابتداي بازديد، سركار خانم دكتر معظمي ضمن خوش‌آمد گويي به نمايندگان سازمان پژوهش، به معرفي بخش‌هاي مختلف پژوهشگاه و عملكرد چندين ساله آن پرداختند. سپس از چهار پژوهشكده بیوتکنولوژی، برق و کامپيوتر، صنایع شیمیایی و مواد پيشرفته و انرژی های نو بازديد به عمل آمد.

ادامه نوشته

مطالعه تطبيقي استانداردهاي آموزش علوم1 در ايران و کشورهاي مؤفق در آزمون TIMSS

دكتر عابد بدريان1 و طاهره رستگار2

 

1-  گروه پژوهش در برنامه درسي علوم تجربي، رياضي و فناوري، موسسه پژوهشي برنامه‌ريزي درسي و نوآوريهاي آموزشي، تهران

2- عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران و كارشناس دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتب درسي علوم دوره ابتدايي

 

چكيده:

پژوهش حاضر كه از نوع مطالعات كيفي است، با استفاده از الگوي بردي به بررسي تطبيقي استانداردها و چارچوبهاي برنامه درسي آموزش علوم دوره آموزش عمومي در ايران و چند كشور موفق در آزمونهايTIMSS پرداخته است. از بين يازده کشور مؤفق که در طول سه دوره آزمون TIMSS طي سالهاي 1995، 1999 و 2003 داراي ميانگين امتيازهاي بهتري بودند، پنج کشور سنگاپور، ژاپن، انگلستان، استراليا و ايالات متحده آمريکا جهت مطالعه انتخاب شدند. کشورهاي مورد مطالعه داراي نظامهاي آموزشي متنوعي هستند و در زمينه تدوين استانداردهاي آموزشي و يا چارچوب‌هاي برنامه درسي ملي  پيشگام بوده و برنامه‌هاي آموزشي مدوني براي سالهاي آتي طراحي نموده‌اند و انتخاب آنها به همين علت بوده است. در بين کشورهاي مورد مطالعه، فقط ايالات متحده داراي استانداردهاي ملي آموزش علوم است و ساير كشورها داراي برنامه درسي ملي (ژاپن، انگلستان، سنگاپور) يا ايالتي (استراليا) بوده و يا در حال تدوين آن هستند(ايران). روي اين اصل جهت بررسي و مقايسه نظام آموزشي علوم در كشورهاي مورد مطالعه، از چارچوب‌هاي برنامه درسي TIMSS استفاده شده است.

در اين پژوهش، اوضاع جغرافيايي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، ساختار و اهداف نظامهاي آموزشي، چارچوب برنامه درسي علوم تجربي، ارزشيابي، تربيت معلم و روشهاي ارتقاي رشد تحصيلي دانش‌آموزان اين کشورها در مقطع آموزش عمومي مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است. نتايج به‌دست آمده از اين پژوهش مي‌تواند به برنامه‌ريزان آموزشي و مؤلفان کتاب‌هاي درسي کمک نمايد تا با ديد وسيعتري نسبت به تغيير برنامه‌درسي و رويکردهاي آموزشي اقدام نمايند.

نتايج به دست آمده بيانگر اين است كه اولاً محتواي درسي علوم در ايران، هماهنگ با توسعه علوم و فناوري متحول نشده ‌است. روشهاي سنجش و ارزش‌يابي علوم نيز بطور کامل متحول نشده ‌است و سنجش‌هاي كيفي و تکويني در آموزش علوم کشورمان به خوبي اجرا نمي‌شود. از آنجايي كه برنامه‌ريزي آموزشي و درسي در كشور ما براساس نياز و شناخت وضع موجود انجام نمي‌شود، در نتيجه خروجي‌هاي نظام آموزشي با نياز جامعه همخواني ندارد. همچنين در مدارس ايران به علت عدم پرداختن به فعاليتهاي عملي، آزمايش و نيز آموزش بر پايه رويکردهاي فرايندي، دانش‌آموزان در بخش اهداف مهارتي و نگرشي داراي ضعف مي‌باشند.

 

كليد واژه‌ها: مطالعه تطبيقي، استانداردهاي آموزش علوم، برنامه درسي، دوره آموزش عمومي،

ارايه شده در ششمين همايش سالانه انجمن برنامه‌ريزي درسي ايران، شيراز، اسفند ماه ۱۳۸۵

ادامه نوشته